
dropping  
the anchor

He was the voice of America, for over half 
a century talking to the nation via the 

evening news. Then a scoop backfired – 
and Dan Rather became the subject  

of the story himself. Ariel Leve reports

Feature

a28

T
ry to imagine you are Dan Rather. 
All you’ve ever wanted is to tell  
a story. You begin working as  
a radio and television reporter in 
Texas in the 1950s. You work  
hard, you’re confident. In 1961  

you are hired by CBS News. It is the big time, a 
heady environment, a network with character, 
moulded by the revered broadcaster Edward R 
Murrow, your hero. You are surrounded by 
scholarly correspondents who have style and 
experience. You want the approval of your peers 
and they have high standards. You up your game, 
you are loyal, hard-working and ambitious. You 
want to be one of them.

You report on big events. The assassination of 
John F Kennedy, Vietnam, Watergate and 
Richard Nixon’s resignation. You build your 
reputation and gain authority. CBS News is your 
home. After 20 years growing a following, in 
1981 you take over as anchor of the evening 
news from another legend, Walter Cronkite.

From this moment on, you are as recognisable 
as the president of the United States – and the 
global communications revolution will beam 
your face to millions of homes by satellite and 
cable around the world. You achieve power, 
influence and notoriety, not to mention the 
multi-million-dollar salary. At 6.30pm, five 
nights a week, you become not just the face of 
American news but the face of America. You 
command huge budgets. You may be in the 
studio, or you might decide to take the whole 
news crew off to the wedding of Diana and 
Charles, a papal funeral, or Baghdad. You will 
present the news of the world to millions of 
Americans – and, with an avuncular and 
affectionate, even folksy sign-off, you will send 
them to bed reassured that no matter how bad it 
is out there, they’ll be safe until tomorrow. You 
are not just the network’s anchor: some regard 
you as the nation’s anchor, a calming, trustworthy 
voice in a world of fear, hate and dispute.

You are infallible, unimpeachable – and then, 
in 2004, a scoop lands on your desk. With 

po
rt

ra
it

: M
ar

ti
n

 s
ch

o
el

le
r/

co
rb

is





In September 2004, Rather delivered a piece for 
the 60 Minutes programme on President Bush’s 
service record with the Texas Air National 
Guard. There were memos written by Bush’s 
former commanding officer, the late Jerry B 
Killian, that said Bush’s military record had been 
sugar-coated and he’d received special treatment.

The aftermath centred on the authenticity of 
the documents. They were attacked by right-
wing fanatics for being forgeries and the 
mainstream media picked up the story. Rather 

defended his report, but when authenticity 
could not be proven, he made an apology on the 
air, saying: “… if I knew then what I know now, I 
would not have gone ahead with the story.”

What happened next is complicated. The 
simplified version is that CBS commissioned an 
independent investigation, led by the former US 
attorney-general Dick Thornburgh, a Bush 
family friend. It became obvious to Rather his 
employers were not backing him up. He was told 
to cease efforts to prove the documents were 
authentic and was interrogated before the 
commission. Rather believes that Sumner 
Redstone – chairman of Viacom, which was 

then CBS’s parent company – wanted him out. 
And that this was an orchestrated campaign.

Was it political pressure from the Bush 
administration that CBS bowed to, an 
opportunity to boost ratings by dropping the 
stubborn ageing anchor for a younger, fresher 
face? Or was Rather hoisted with his own petard, 
the man responsible for the scoop that couldn’t 
be proved, who had to fall on his sword?

In January 2005, the producer of the story and 
two other people were fired. Rather retired as 
anchor in March of that year. After that, he was 
rarely seen on the air, and in June 2006 it was 
announced he would be leaving the network. It 
was not an amicable parting.

Then, in September 2007, Rather came roaring 
back into the public eye. He filed a $70m lawsuit 
against CBS, Viacom and Sumner Redstone; the 
CBS chairman, Leslie Moonves; and the former 
CBS News president Andrew Heyward. He is 
suing them for breach of contract and breach of 
fiduciary duties – for making him the fall guy in 
the Killian story and destroying his reputation. 
It’s a giant legal battle that some believe takes 
courage to fight, but others believe is the foolish 
and hubristic act of a man with damaged pride.

Why is he doing this? He is 76, he has made 
his millions, and he has been picked up by an 
ambitious young cable network. He will say, 
somewhat unconvincingly, that it’s not about 
vindication. “I don’t think there’s anything to be 
vindicated for. My reputation has taken a hit – no 
question about it. Specific things that happened 
with this were not right. The public wasn’t told 
what really went on at CBS News. I didn’t 

your famous knitted brow and resonant concern, 
you tell America what you know. But this story 
explodes in your face: it shreds a reputation built 
over 50 years and eviscerates your world. Your 
career, as one of the biggest influences on what 
America has thought for half a century, is dead. 
Was it suicide? Or was it murder?

)     )     )     )     )
“People will scoff. But I always thought I tried to 
reach a person or a couple,” says Dan Rather, 
explaining how he built up an audience in 13m 
American homes. Such was his influence  
that if he wore a pullover on a story, it would 
become news itself, to be deconstructed:  
“Is Dan Rather trying to project a warmer 
image?” Viewer approval meant ratings, meant 
advertising revenue, meant millions. In 1987  
he walked off set when a prolonged tennis  
match threatened to delay the evening news,  
and for six minutes CBS broadcast “dead air” 
while producers searched for him. He appeared 
on The Simpsons, and his unshaven face 
reporting from Afghanistan kicked off the recent 
hit movie Charlie Wilson’s War. He wept on the 
Letterman show in the wake of 9/11, and REM 
dedicated a rock anthem to him in 1994. 
Rightwingers branded him “liberal” and 
democrats regarded him as a crusader.

Dan Rather became a part of American 
folklore. He was the longest-serving anchor  
of American news – there for nearly 25 years. 
But at CBS he was also the managing editor, the 
man who was personally responsible. It was a 
role he sought – and when the story blew up in 
his face, who else was there to blame?

Was Rather hoisted 
with his own petard, 
the man responsible 
for the scoop that 
couldn’t be proved?

Below: Richard Nixon  
talks to Dan Rather for a 

CBS News special, January 
1972. Right: presidential 

candidate George W Bush 
prepares for an interview 

with Rather, July 2000

a 31le
ft

: g
et

ty
. r

ig
h

t:
 c

o
rb

is



know.” But it will be clear that it’s personal, too. 
“When I was at CBS I gave it everything I had. 
And they gave me a lot. And when the heat got 
on – the political heat got on – I think the record 
is clear that they didn’t do what they told me 
they were going to do. They didn’t do what, over 
a long period of time, there was a mutual 
understanding about what we would do.

“There’s an issue of importance involved here. 
That is, this increasing, quiet sometimes, alliance 
of big government with big corporations to 
influence news coverage needs to be brought 
out in the daylight for people to see.”

Then those blue-grey eyes, which stared  
out into American homes, will look right  
at me and it will be a little bit heartbreaking.  
“I believed what they told me.”

)     )     )     )     )
Just off Times Square is an office building 
named Bush Towers, where, slightly absurdly, 
Dan Rather now works. The lobby is not shabby, 
but it’s not the modern gleaming skyscraper with 
supersonic security that he was used to, either. 
There is a lone guard at the front desk and walls 
in the hallway that could use a fresh coat of paint. 
This is the New York office of Dan Rather 
Reports. He has a new home, a place where he 
has creative and editorial control – an hour-long 
investigative news program for HDNet, a high-
definition cable and satellite channel launched in 
2001, with 10m subscribers over cable and 
satellite in the US and Canada. Since there are 
no viewership numbers that exist for high-
definition networks, it’s hard to gauge what the 
audience is for Dan Rather Reports. To get a 
sense of what the numbers might be, I contact 
the network’s president, the billionaire Marc 
Cuban. “Yes,” he says, “there are numbers, but we 
don’t publish them. The programme is doing 
very well for us.” Translation: we support Dan 
Rather no matter what.

Behind a nondescript door at the end of the 
hallway is a modest work area filled with 
cubicles and casually dressed young people. The 
atmosphere is unpretentious and collegiate. The 
environment is remarkably low-tech. There is 
nothing slick or showy, no wall-to-wall plasma 
TV screens showing 24-hour news, no glossy 
framed photographs of network stars, no high-
powered executives rushing around looking 
important. It is the opposite of what you imagine 
CBS News to be.

Rather is on his way, and I am led into his 
corner office to wait. It could pass for a sitting 
room in a B&B. Blue carpet, crimson sofa, 
wooden chairs and a coat rack, an old-fashioned 
oil painting, a mini fridge and a large leather-
rimmed desk with not much on it. It looks like 
the office of someone who doesn’t spend much 
time in the office. On the wall is a framed 
photograph of REM. It is signed by Michael 

Stipe and reads: “To Dan, you hung the moon, 
you rule the universe.” And on the pale blue 
door, hand-painted in black, is a quote: “Go tell 
the Spartans, thou who passest by,/That here, 
obedient to their laws, we lie.” They are the 

words of Simonides, engraved on the memorial 
to the 300 Spartans who died at the Battle of 
Thermopylae. Later I read that this had been 
written on his door at CBS. It is a quote that has 
inspired him since youth, and he took it to mean 
loyalty to the very end.

To understand Dan Rather is to understand 
the significance of loyalty. It’s perhaps his greatest 
virtue and his Achilles heel. But how could he 
have got so far in life and never been burnt? He 
believes in the unwritten code that he and his 
colleagues look out for one another, and it is a 
theme he often returns to.

“He is incredibly loyal to those close  
to him,” says Wayne Nelson, his friend of 25 
years. Nelson first met Rather at the CBS News 
bureau in Dallas. He tells me he is having  
more fun now and seems more relaxed than he 
has ever seen him. They produce 42 programmes 
a year for HDNet. He describes Rather as  
an old-school Texas gentleman who wakes up 
every day wanting to break a big story. “And  
this is a guy who could be fly-fishing in  
Montana for the rest of his life if he wanted to.” 
So why isn’t he? It’s not just about healing his 
bruised reputation. At 76, he needs a purpose.

After a few minutes, Rather approaches, looking 
as though he is still camera-ready. He is a robust 
man with thick silver hair, dressed immaculately 
in a dark pinstriped bespoke suit. After a  
polite introduction and an apology for being late, 
he takes off his jacket. He is wearing an 
unwrinkled white shirt and maroon braces. 
There is a frayed reporter’s notepad sticking out 
of his back trouser pocket.

He sits down on the sofa next to me. “I was 
taught that at the core of American journalism… 
that a public journal was a public trust operated 
with a public interest,” he says, his voice is barely 
above a whisper. “When that began to fade, the 
politicians realised they could exert pressure on 
the conglomerate leadership and have that seep 
down to the newsrooms. Now you have a 
situation where if ‘candidate A’ doesn’t like what 
he’s hearing on Network 3, his campaign does 
the following: they begin to scream ‘bias’, they 
put the pressure on the very top corporate 
leaders and mount a campaign with shareholders 
and get their way. It doesn’t happen in every 
instance, but it happens too often.”

The previous night, the Republican vice-
presidential nominee Sarah Palin had given her 
first interview to Charlie Gibson, a former 
competitor of Rather’s at ABC News. Rather is 
neutral in his assessment of her. “She came off 
well.” She is “an effective candidate”. Perhaps 
because of the lawsuit, he feels it’s best to remain 
objective. Throughout his career he has been 
accused of having a liberal bias, so the 
implications of having an opinion on Palin could 
be dangerous. Instead, he is gracious about the 
job Gibson did. He knows first-hand all the 
agreements and arrangements that must have 
taken place behind the scenes for it to have 
happened, and there is a sense of resignation 
when he speaks about how access is controlled as 
part of the leverage politicians have over 

‘My reputation has  
  taken a hit – no  
  question. The public  
  wasn’t told what  
  really went on at CBS’

Rather was satirised in 
cartoons in the press after 
‘Rathergate’, the scandal 
over the Bush documents 

a 33to
p:

 c
o

x 
an

d
 f

o
rk

u
m



broadcasters in deciding whether to favour their 
studios with their presence. “The McCain 
campaign used an interesting word – they said, 
‘We will consider whether there is respect and 
deference.’ Respect is one thing. Deference is 
quite another. It was an unfortunate choice of 
words. Reporters shouldn’t be deferent.”

Rather has been a reporter for nearly 60 years. 
In spite of his affluence and status, this is how he 
defines himself. He is still trying to uncover the 
truth, only now he is the story. He has said that if 
he wins his lawsuit, he will donate a chunk of the 
money to the cause of investigative reporting. 
He is a man of strong principles whose principles 
may be his downfall. But he is also conscious of 
not wanting to come across as a martyr. He is not 
comfortable with discussing his feelings, but 
slowly he reveals himself.

What distinguishes him most is an 
anachronistic quality. As he talks about his early 
career, it is clear how he was shaped by the values 
of those he worked with. He went to work at 
CBS when it was owned by William S Paley, 
who, he says, “was the best of them. His attitude 
towards news was: CBS was an entertainment 
company, news is a public service. He wasn’t 
perfect. But the record shows he was very good 
at keeping air space between the corporate entity 
and the entertainment properties – the biggest 
moneymakers – between that and news”.

Paley stood up to those who tried to 
manipulate the news. And he supported his 
newsmen. When Ed Murrow took on Senator 
Joe McCarthy, Paley backed him. “At CBS News, 
the history had been, we back our people,” says 
Rather, emphasising the last three words. “The 
company had changed in ways I didn’t realise. I 
had believed that they would stand up for their 
people and back stories. And I was wrong.” 
Being wrong isn’t something he is used to. And 
even though he told himself he shouldn’t be 

surprised, that this is life, it was the way he was 
treated that was hard to get past. I read him a 
quote that was reported at the time. “I used to be 
Dan Rather,” he had said. He pauses. “Well, I did 
say that. It was an effort to be light. Intended to 
be self-deprecating.” Americans aren’t used to 
self-deprecation, and it’s easy to see how Rather’s 
dry sense of humour could be misinterpreted.

)     )     )     )     )
There are conflicting ideas as to who Dan 
Rather really is. Critics say he is all about 
presentation, playing the hero and looking the 
part. He leaves the room for a moment, and 
when he returns he is smiling. What he wanted, 
he says, is a glass of milk. “I’ve always had a 
weakness for milk,” he tells me. “When I first got 

married I was drinking at least a gallon of milk a 
day. Back then, it was bottles.”

He has been married to the same woman, Jean, 
since 1957. She too is from Texas. They have two 
adult children. His social life these days consists 
of dinners with his wife and another couple, and 
attending the Little League softball games with 
his grandson in the park. He drinks alcohol “in 
moderation”, with bourbon his preferred drink. 
“I’ll tell you a story,” he says. What follows is a 
reminiscence from early 1965, when he had 
been posted to the London bureau of CBS 
News. Charles Collingwood, a protégé of Ed 
Murrow, became his mentor. Collingwood, 
Rather tells me, “had wonderful manners, a great 

grasp of history – and he belonged to a club”. He 
brought Rather to this private club and showed 
him round. He taught him to drink Scotch with 
no ice, and educated him about the different 
malts. Then he took him to Savile Row and 
Rather received his first handmade suit. It took 
seven fittings and he thought it was a big waste 
of time. “I also thought it was astronomically 
expensive,” he says, “way out of my price range.”

But it turned out that it wore well and he 
could take it anywhere – steam it from a hot 
shower and hang it up. Rather followed the lead 
of his mentor. And as he tells this story, he reveals 
how important it was for him to be presentable. 
He was shaped by an old-school gentleman’s 
world of bespoke suits and malt whisky and 
elegant manners. It was about refinement, 
backed by dependability. “When I came back 
from Vietnam,” he says. “I was told the chairman 
wants to have lunch with me. I mentioned this 
to Collingwood and he said, ‘That’s good – he 
wants to talk to you about the war.’ On the day of 
it, he came by my office early in the morning, 
looked at me and said, ‘You’re not wearing that 
suit, are you? Put on the London suit.’ I went 
home and changed. Mr Paley tended to judge 
people – he knew the difference between 
machine-made and handmade buttonholes. 
Machine-made buttonholes are all the same. If 
you look closely you can tell.” He takes a sip  
of coffee and continues: “I noticed the first thing 
he did – his eyes went down to my shirtsleeves.” 
A picture begins to emerge. Maybe Rather’s 
investment in his appearance is less about 
pretence and vanity and playing a role than about 
tradition and affection for a bygone era. 

)     )     )     )     )
After things soured at CBS, he denies he was 
depressed. “I wasn’t dancing in the aisles, but no,  
I wasn’t depressed.” His tendency, he says, “is to 
think, ‘Okay, you got knocked down – get 

There are conflicting 
ideas about who  
Dan Rather really is. 
Critics say he is all 
about presentation

Left: in the CBS News  
studios in New York City. 
Below: reporting  
from Vietnam, 1966

a 35le
ft

 a
n

d
 r

ig
h

t:
 g

et
ty



back up.’ Move forward. Think about the future. 
This is the way I talk to myself: listen, you can 
spend your time thinking about what’s 
happened, what might have been, but look 
ahead, think about tomorrow. It’s never been in 
my nature to get really down. I’m not the kind of 
person who gets depressed about things.”

When asked if he thinks there were people 
out to get him, he hesitates; then he explains. He 
doesn’t want to name anyone specific. Then he 
says: “Yes, of course. Certainly over the years, 
there are people who felt strongly I shouldn’t be 
on the air.” There were people he thought he 
could depend on who didn’t come through for 
him, and the disappointment lingers. “There 
were some people who I thought had my back 
and didn’t. And people I never heard of said, 
‘Listen, I’m right here with you.’ ”

It is a fact of the world we live in that phone 
calls are not returned when you’re not at the top. 
I tell him I suspect it must be difficult not having 
the machine of CBS behind him any longer. 
Does he have to explain himself now to get 
access? “That’s mixed. I just don’t have trouble 
getting telephone calls returned at any level – 
high, low or whatever. But when it comes to 
getting access with interviews, people will say, ‘I 
like your work. Tell me why you think my 
candidate, my CEO or whatever, should do an 
interview with you.’ When you work at a place 
like CBS you rarely have to explain why. It’s just 
a given.” But he says he doesn’t find it frustrating 
at all: it’s a challenge. After so many years, to have 
to sell himself and his assurance of quality must 
be humbling. But he tells me he sees it as a 
positive, because having to fight for that access 
keeps him in the game; it has energised him.

Of course, it takes getting used to. When he 
joined HDNet, he found himself walking down 
Madison Avenue looking for temporary office 
space. He needed an office. He would walk into a 
building and say: “Hello, I’m Dan Rather and I 
need temporary office space.” It was as familiar to 
him as walking on the moon. “When you’re with 

a big organisation,” he says, “you say to your 
assistant, ‘I need office space,’ and it appears.”

A few hours have passed. Just as the tape 
recorder is turned off, he appears to loosen up. I 
ask if he has ever watched YouTube and he says 
no. “Is there a lot of stuff on there about me?” he 
asks. Yes, I say. He looks wary. “Good or bad?” 
Both. There is a video – he is about to broadcast 
on location, and the time code shows that for a 
considerable amount of time he is discussing 
whether the collar on his trench coat should be 
turned up or down.“I heard about that video,” he 
says taciturnly. “Someone leaked that footage.” 
Having not seen it, he can’t comment – but if he 
is bothered about it, it doesn’t show.

Now that he is more relaxed, we revisit the 
subject of Palin, and when I mention her beauty-
queen past he says it takes confidence to get up 
in front of an audience in a bathing suit. He 
doesn’t say it in a condemning way, but the 
implication is: what kind of person does that? 

If you’re Dan Rather, reputation is everything. 
You’ve earned it. Losing this is more devastating 
than losing your job. You don’t want an office 
with no assignments. You can’t take the gold 
watch and shuffle off gratefully. You refuse to be 
marginalised. And most of all, you refuse to take 
the fall for a story that you believe is accurate, a 
report that ended your 44-year career at CBS 
News in a hurricane of humiliation. 

Suddenly he looks at his watch. He stands  
up and takes his jacket off the hanger. Sliding one 
arm into the silk-lined sleeve, he pauses. “If you 
don’t mind me asking, what’s the story here?”  
I tell him: “You. You’re the story.” s

in brief

On a rooftop overlooking 
New York’s Times Square

 T he controversy over the Killian 
documents (dubbed Memogate or 
Rathergate) involved six 

documents critical of George W Bush’s 
service in the Texas Air National Guard 
in 1972-73. Four were presented in a 
CBS broadcast of September 8, 2004, 
less than two months before the 
presidential election. A CBS producer, 
Mary Mapes, obtained the documents 
from Bill Burkett, a former officer in 
the Texas Army National Guard, while 
pursuing a story about the Bush-
military-service controversy. The 
papers were purportedly made by the 
late Jerry B Killian, Bush’s 
commander. Rather said on air, “We 
are told [they] were taken from 
Lieutenant Colonel Killian’s personal 
files”, incorrectly asserting that “the 
material” had been authenticated by 
experts at CBS. Typography experts 
claimed the documents were forgeries. 
It may not be possible to authenticate 
them without the originals, which 
Burkett says he burnt after faxing CBS.

The authenticity of the documents 
was challenged within hours on the 
internet, with questions about alleged 
anachronisms in the typography. CBS 

and Rather defended usage of the 
documents for two weeks, but scrutiny 
from other sources questioned the 
documents’ validity and led to a public 
repudiation on September 20, 2004. 

Rather stated, “if I knew then what I 
know now I would not have gone ahead 
with the story as it was aired, and I 
certainly would not have used the 
documents in question”. The president 
of CBS News, Andrew Heyward, said: 
“Based on what we now know, CBS 
News cannot prove that the documents 
are authentic, which is the only 
acceptable journalistic standard to 
justify using them in the report. We 
should not have used them. That was a 
mistake, which we deeply regret.”

Months later, a CBS-appointed panel 
led by Dick Thornburgh and Louis 
Boccardi criticised both the initial CBS 
News segment and CBS’s “strident 
defense” during the aftermath. CBS 
apologised to viewers. Rather believes 
the documents are real and the story is 
true. He intends to prove this in court.

‘We should not have  
  used the documents   
  – it was a mistake’

www.timesonline.co.uk/arielleve

Her memory hasn’t allowed 
her to edit her life, bury  
pain or discard the trivial
‘ ‘

For more features by Ariel Leve  
from The Sunday Times Magazine, go to

37to
p 

ri
g

h
t:

 a
p


